Waar tien jaar geleden de elektrische auto nog niet heel veel zichtbaar was op de Nederlandse wegen, is de afgelopen jaren de vraag naar elektrische auto’s flink toegenomen. De toename van elektrische auto’s heeft verschillende oorzaken. Vooral onder leaserijders is de elektrische auto enorm populair. Maar waarom kiezen leaserijders ervoor om massaal elektrisch te gaan rijden?
Bijtelling elektrische auto
Een belangrijke, zo niet de belangrijkste reden waarom leaserijders kiezen om elektrisch te rijden, is de (lage) bijtelling. Elke leaserijder die van zijn werkgever een leaseauto ter beschikking krijgt die hij ook privé gebruiken mag, betaalt hier bijtelling over. De overheid heeft bepaald dat het ter beschikking stellen van een leaseauto voor privégebruik een verkapte vorm van loon is. Bij een standaard benzineauto bedraagt de jaarlijkse bruto bijtelling 22% van de cataloguswaarde. Doordat de overheid de afgelopen jaren de aanschaf van elektrische auto’s flink gestimuleerd heeft door onder andere een lagere bijtelling te hanteren. Zo was de bijtelling voor een elektrische auto in 2018 maar 4%. Jaarlijks stijgt het bijtellingspercentage voor de elektrische auto en in 2026 is dit ook 22%.
Voor 2022 is de bijtelling voor een elektrische auto 16% over de eerste €35.000 van de cataloguswaarde. Is de auto meer waard dan €35.000, betaal je 22% over het bedrag hierboven. Bij een leaseauto met een cataloguswaarde van €35.000 of meer, bespaart dit maandelijks bruto €175.
Voor veel leaserijders is dit één van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een elektrische auto.
Range elektrische auto
Waar de elektrische auto’s in de beginjaren een zeer beperkte range hadden en bij koud weer soms niet verder kwamen dan 100 tot 200 kilometer voordat ze weer aan de lader moesten, hebben veel elektrische auto’s tegenwoordig een range van 300 tot 500 kilometer. Deze positieve ontwikkeling zorgt ervoor dat leaserijders vaker zonder opladen op plaats van bestemming komen. Zo heeft de nieuwe Kia EV6 een range van maar liefst 528 kilometer. Zonder opladen kan jij hiermee van Utrecht naar Parijs rijden.
Laadsnelheid elektrische auto
Ook de laadsnelheid van elektrische auto’s is de afgelopen jaren flink verbeterd. Waar het laden eerst meerdere uren duurde, kan je een Hyundai IONIQ 5 bij een snellaadstation in 18 minuten opladen naar 80%. Een kopje koffie, broodje en toiletbezoek verder en je kunt weer een flinke afstand afleggen.
Andere redenen voor de
Voor de meeste leaserijders zijn dit de drie belangrijke redenen om te kiezen voor een elektrische leaseauto. Voor de werkgever spelen ook andere belangen mee zoals duurzaamheid en brandstofkostenbesparing.